OKŁADKI I AKCYDENSY

Okładki… Głównie do wydawnictw technicznych i w wyborze ograniczonym do tych okładek, które mogłem pokazać jako reprodukcje ich, pozostających u mnie, projektów. Projekty, które obejmowały całość okładek i w rzeczywistości są jednym projektem (jedną „rozłożoną” całością), tu pokazuję rozcięte na dwie oddzielne strony, 1. i 4., okładki. Tak jest lepiej, bo w istocie tak zawsze książkę widzimy, obie te strony oddzielnie i po kolei — projektowy jednoczesny ogląd całości jest w gruncie rzeczy fałszywy.

Okładka z Ateną, grecką boginią wojny obronnej, opiekunką państwa i patronką bohaterów, chroni tomik poezji Witolda Mierzyńskiego Chodź ze mną Ojczyzno…, do którego cykl ilustracji zobaczyć można na poprzedniej podstronie.

OKŁADKI

AKCYDENSY

TYPOGRAFIA

Okładka Poradnika do programu wektorowej grafiki komputerowej Inkscape: pokazuję niżej także układ graficzny stron poradnika, a ponadto — jeśli kogoś to zainteresuje — można sobie całą publikację pobrać z witryny tutaj (a tu plik okładki) w formacie PDF. Wykorzystywana jest od dawna w sieci, bo została opublikowana i udostępniona w internecie w 2007 r. Dziś jest to już instrukcja nieco przestarzała (Inkscape nieustannie się rozwija i otrzymuje nowe funkcje), ale dalej może być podręcznikiem pomocnym dla szybkiego opanowania programu i podjęcia w nim pracy, bo podstawowe funkcjonalności pozostały nie zmienione.

Przy okazji: zainteresowanym bardzo Inkscape polecam (program można sobie pobrać z jego macierzystej strony — jest wielojęzyczny, więc będzie od razu po polsku). Ciągle rozwijany i doskonalony, jest otwartoźródłowym odpowiednikiem obu renomowanych komercyjnych edytorów do tworzenia grafiki wektorowej — Adobe Illustrator i CorelDRAW. Zawdzięczamy Inkscape pracy międzynarodowej społeczności utalentowanych programistów, wśród których nie zabrakło i paru Polaków. Program jest potężnym i pełnowartościowym narzędziem, dziś już praktycznie nie ustępującym możliwościami obu wymienionym „gwiazdom” grafiki wektorowej. Uzupełniając go, również bezpłatnym, GIMP-em do tworzenia i edycji grafiki bitmapowej (rastrowej), dostajemy wszechstronny zestaw narzędzi, zdolny sprostać wszelkim, nawet wyszukanym, wymaganiom twórców grafiki komputerowej.

Okładka EKOPLAN to przykład okładki do opisowej części dokumentacji dołączanej w formacie PDF do projektów podstawowych firmowych (towarowych) znaków graficznych. Również pokazuję dalej typografię układu.

Te trzy pocztówki w AKCYDENSACH to przykłady tzw. „peefek”. Nazwa ta pochodzi od umieszczanego na nich zwykle skrótu P.F. (od franc. Pour Féliciter – Na Szczęście), jako formuły złożenia życzeń czy gratulacji. To specjalny rodzaj pocztówek świątecznych (Boże Narodzenie, Nowy Rok), rozpowszechniony głównie w środowiskach grafików i kolekcjonerów, i jest formą plastyczną bardzo bliską ekslibrisowi. Tak jak ten ostatni, peefka powinna być oryginalnym dziełkiem artystycznej grafiki warsztatowej, ale ja nigdy nie miałem dostatecznie dużo czasu, by dłubać je w miedzi, więc wszystkie powstawały jako szybkie komputerowe opracowania wcześniejszych prac w technikach tradycyjnych. Zresztą… dziś już grafika komputerowa stała się równoprawną z technikami „szlachetnymi”. Jak nietrudno się domyślić, drukowane (w mininakładach) były te peefki na stołowej, dobrej drukarce kolorowej.

Pierwsza z dwu pokazanych wizytówek, to komputerowa wersja projektu wykonanego już wcześniej w drzeworycie (Wiz. 8. na podstronie z warsztatowymi akcydensami). Przy porównaniu obu realizacji, bardzo dobrze widać specyficzne cechy każdej z technik.

Sieciowe adresy (www i e-mail) na drugiej z wizytówek, mojej własnej, są już nieaktualne.

JW