Okładki… Głównie do wydawnictw technicznych i w wyborze ograniczonym do tych okładek, które mogłem pokazać jako reprodukcje ich, pozostających u mnie, projektów. Projekty, które obejmowały całość okładek i w rzeczywistości są jednym projektem (jedną „rozłożoną” całością), tu pokazuję rozcięte na dwie oddzielne strony, 1. i 4., okładki. Tak jest lepiej, bo w istocie tak zawsze książkę widzimy, obie te strony oddzielnie i po kolei — projektowy jednoczesny ogląd całości jest w gruncie rzeczy fałszywy.
Okładka z Ateną, grecką boginią wojny obronnej, opiekunką państwa i patronką bohaterów, chroni tomik poezji Witolda Mierzyńskiego Chodź ze mną Ojczyzno…, do którego cykl ilustracji zobaczyć można na poprzedniej podstronie.
Okładka Poradnika do programu wektorowej grafiki komputerowej Inkscape: pokazuję niżej także układ graficzny stron poradnika, a ponadto — jeśli kogoś to zainteresuje — można sobie całą publikację pobrać z witryny tutaj (a tu plik okładki) w formacie PDF. Wykorzystywana jest od dawna w sieci, bo została opublikowana i udostępniona w internecie w 2007 r. Dziś jest to już instrukcja nieco przestarzała (Inkscape nieustannie się rozwija i otrzymuje nowe funkcje), ale dalej może być podręcznikiem pomocnym dla szybkiego opanowania programu i podjęcia w nim pracy, bo podstawowe funkcjonalności pozostały nie zmienione.
Przy okazji: zainteresowanym bardzo Inkscape polecam (program można sobie pobrać z jego macierzystej strony — jest wielojęzyczny, więc będzie od razu po polsku). Ciągle rozwijany i doskonalony, jest otwartoźródłowym odpowiednikiem obu renomowanych komercyjnych edytorów do tworzenia grafiki wektorowej — Adobe Illustrator i CorelDRAW. Zawdzięczamy Inkscape pracy międzynarodowej społeczności utalentowanych programistów, wśród których nie zabrakło i paru Polaków. Program jest potężnym i pełnowartościowym narzędziem, dziś już praktycznie nie ustępującym możliwościami obu wymienionym „gwiazdom” grafiki wektorowej. Uzupełniając go, również bezpłatnym, GIMP-em do tworzenia i edycji grafiki bitmapowej (rastrowej), dostajemy wszechstronny zestaw narzędzi, zdolny sprostać wszelkim, nawet wyszukanym, wymaganiom twórców grafiki komputerowej.
Okładka EKOPLAN to przykład okładki do opisowej części dokumentacji dołączanej w formacie PDF do projektów podstawowych firmowych (towarowych) znaków graficznych. Również pokazuję dalej typografię układu.
Te trzy pocztówki w AKCYDENSACH to przykłady tzw. „peefek”. Nazwa ta pochodzi od umieszczanego na nich zwykle skrótu P.F. (od franc. Pour Féliciter – Na Szczęście), jako formuły złożenia życzeń czy gratulacji. To specjalny rodzaj pocztówek świątecznych (Boże Narodzenie, Nowy Rok), rozpowszechniony głównie w środowiskach grafików i kolekcjonerów, i jest formą plastyczną bardzo bliską ekslibrisowi. Tak jak ten ostatni, peefka powinna być oryginalnym dziełkiem artystycznej grafiki warsztatowej, ale ja nigdy nie miałem dostatecznie dużo czasu, by dłubać je w miedzi, więc wszystkie powstawały jako szybkie komputerowe opracowania wcześniejszych prac w technikach tradycyjnych. Zresztą… dziś już grafika komputerowa stała się równoprawną z technikami „szlachetnymi”. Jak nietrudno się domyślić, drukowane (w mininakładach) były te peefki na stołowej, dobrej drukarce kolorowej.
Pierwsza z dwu pokazanych wizytówek, to komputerowa wersja projektu wykonanego już wcześniej w drzeworycie (Wiz. 8. na podstronie z warsztatowymi akcydensami). Przy porównaniu obu realizacji, bardzo dobrze widać specyficzne cechy każdej z technik.
Sieciowe adresy (www i e-mail) na drugiej z wizytówek, mojej własnej, są już nieaktualne.
JW